Lastbilar och säkerhet

Bara bilar genomgår många säkerhetskontroller innan de anses vara tillräckligt säkra för att tillåtas köra på vägar, men när man talar om en fordon som väger många gånger mer än en vanlig personbil måste dessa säkerhetskontroller vara extra noga. 

5049874-truck-driving-on-country-road

Förra året i oktober kunde man läsa på många nyhetssajter på nätet att enligt en rapport från Ekot var det  många fordon som körde tunga transporter med farligt gods som hade tekniska brister. Detta baserades på en kontroll utförd av polisen på över 1 000 långtradare och lastbilar.

Så många som 400 av alla som kollades hade brister som på tok för slitna däck eller otillräckligt fungerande bromsar. Polisen fann även lika många fall där föraren hade kört fler timmar i sträck än vad som är tillåtet. En förare får nämligen inte köra mer än 4,5 timme åt gången utan att ta en rast på minst 45 minuter.

Från och med den 1 april 2011 infördes frågor om ett eller flera moment i säkerhetskontrollen vid körprovet för lastbilskort, den som kör upp måste kunna motivera varför han eller hon har kontrollerat olika delar av lastbilen. Utöver det måste man även kunna beskriva risker och konsekvenser av brister och fel på fordonet är. Detta hoppades man skulle leda till ökad säkerhetsmedvetenhet bland förare av stora fordon. Alla de punkter som det kan dyka upp frågor kring är sådant som kan ha allvarliga konsekvenser om det skulle uppstå ett fel eller finnas en brist i dessa system.

Många av dessa saker är något som man måste lämna in lastbilen för reparation för, men det finns även andra saker som man kan fixa själv, detta kan vara något så enkelt som att köpa och byta en lampa eller skaffa nya vindrutetorkare. Alla som man kan göra utan att påverka garantin är i stort sett lugnt att sköta själv.